PASTOOR SCHOPT KLEURRIJKE DESIGNSTOELEN UIT ZIJN KERK: “HET LEKEN WEL KINDERSCHOMMELS”

PASTOOR SCHOPT KLEURRIJKE DESIGNSTOELEN UIT ZIJN KERK: “HET LEKEN WEL KINDERSCHOMMELS”

Last updated on June 7th, 2017 at 01:12 pm

De pastoor van Sint-Carolus Borromeus in Antwerpen heeft eigenhandig tientallen kleurrijke designstoelen uit zijn kerk gesleept omdat die vloekten met het barokke interieur. Het compromis: dezelfde stoelen maar in het zwart en met vilten noppen onder de poten om schurend lawaai te vermijden tijdens de mis.

De kleurrijke stoelen maakten deel uit van een kunstproject rond de iconische Vlinderstoel van de Deense meubelontwerper Arne Jacobsen. Maar toen pastoor Rik Hoet de tentoonstelling bezocht, werd hij even niet goed.

Kleurrijke Designstoelen

Parochiekoster Marc Hesbain legt uit: “De kerk is nog maar pas in al haar glorie helemaal gerestaureerd na een felle brand van 2009. Het oogde prachtig en plots stonden die stoelen daar. We wisten van niets.

Die stoelen in wit, blauw en oranje vloekten met het 17de-eeuwse interieur. Bovendien waren sommige exemplaren kriskras opgehangen aan de zijbeuken, waarop bezoekers mij kwamen vragen of het kinderschommels waren.”

Volgens Hesbain hadden de initiatiefnemers van een sacrale een commerciële ruimte gemaakt. “Neen, de expo in onze kerk was geen succes. Gelukkig hebben trouwe kerkgangers die kakofonie niet moeten meemaken.”

Expo

Koster Hesbain zegt dat de verwijdering van de stoelen gebeurde op vraag van het bisdom. Maar een getuige beweert dat het de eerwaarde heer Rik Hoet zelf was die al na twee dagen alle gekleurde Vlinderstoelen buiten heeft gezet. Die staan nu netjes ingepakt in houten kisten achteraan in de kerk. Vandaag staan er enkel zwarte stoelen. Werkmannen vijzen nog snel vilten noppen onder de poten omdat ze anders schuren over de vloer.

Dat is alles wat er overblijft van de expo The Seven Cool Architects, een rondtrekkende hommage aan de Vlinderstoel uit 1955 van Arne Jacobsen (1901-1971). De expo is een initiatief van de eveneens Deense meubelproducent Fritz Hansen, in samenwerking met zeven toparchitecten die elk hun interpretatie gaven van de beroemde stoel. De expo vertrok in 2015 in het Design Museum van Gent en kwam na een reis rond de wereld naar Antwerpen. Maar daar liep het dus mis.

Functie boven vorm

De initiatiefnemers, The Republic of Fritz Hansen, laten weten dat ze nog ten stelligste geloven in het project. “De tijdloze stoel werd door de kerkfabriek van Sint-Carolus Borromeus bewust gekozen omdat de ontwerpen van Arne Jacobsen altijd bekend stonden voor hun bewuste keuze van functie boven vorm. De stoel komt met andere woorden met een hoog comfortgehalte en kan zo mooi inspelen op het zitcomfort van de kerkganger.”

Door hun overtuiging van de meerwaarde van het initiatief, besloot het designlabel daarom ook om een korting toe te kennen. Over een specifiek bedrag of percentage wil het merk niets kwijt. “The Republic of Fritz Hansen vindt het een spijtige beslissing maar wil uiteraard ook niemand tegen het hoofd stoten”, klinkt het. Toch hopen ze dat de originele setting terugkeert naar de kerk zoals die oorspronkelijk bedoeld was.